זה מרגיש כאילו רחפנים וצילומי אוויר היו כאן מאז ומעולם, נכון?
הפלא הטכנולוגי הקטן הזה שהתחיל כגאדג'ט מגניב לילדים הפך תוך כמה שנים לכלי עבודה שהוא חובה לכל צלם, ובטח לחברות צילום והפקה גדולות המגלגלות פרוייקטים עתירי השקעה ותקציב.
הזמינות של הרחפנים, קלות התפעול שלהם והמחיר הנוח, יצרו מצב שהיום כל ילד שמקבל במתנה רחפן עם מצלמה הופך להיות צלם אוויר. ובלי טיפת ציניות, הרחפנים הפשוטים של היום נותנים תוצאות מדהימות, שרק עין מקצועית תוכל להבדיל בינם לבין כלים מקצועיים.
בשנים האחרונות כולנו כבר התרגלנו לראות צילומי אוויר. אם בעבר רק הפקות קולנוע וטלוויזיה יקרות יכלו להרשות לעצמן שימוש בצילומי אוויר, היום זה כבר בכל מקום. מצילומי משפחה, אירועים ועד חדשות, וכמובן טלוויזיה וקולנוע.
נוצר מצב מבלבל שבו אותו ילד שקנה רחפן, שיחק איתו קצת ועל הדרך גם צילם, הופך מיד בעיני האנשים לצלם שמביא תוצאות דומות לאנשי מקצוע בעלי ידע, יכולת, כישרון וניסיון של עשרות שנים.
הדבר לא רק עושה עוול לצלמים מקצועיים, הוא גם עושה נזקים למזמיני עבודת הצילום.
איכות צילום אווירי נמדדת מהרבה פרמטרים, ולא כל מטיס רחפן הוא גם צלם אווירי, ולא כל צילום אווירי בהכרח מבוצע על ידי רחפן. יש המון בלבול בתחום הזה וללקוחות אין מספיק ידע כדי לשפוט בצורה אובייקטיבית בין כל השחקנים בשוק. אנחנו באלבטרוס החלטנו לקחת על עצמנו את המשימה ולעשות קצת סדר בבלאגן האווירי הזה שנוצר בשנים האחרונות.
אז כמו שהבנתם, צילומי אוויר זה לא סיפור חדש…
זה חדש בערך כמו המצאת המצלמה, כבר באמצע המאה ה-19 צולמה התמונה הראשונה מכדור פורח…
צילומי האוויר הראשונים היו לצרכים צבאיים, לצרכי ריגול ולשרטוט מפות. השימוש בפלטפורמה האווירית לצילומי אמנות, קולנוע ותיעוד עסקי הם התפתחות חדשה יחסית והיא מקבילה להתפתחות הטכנולוגית בשוק הצילום המסחרי באופן ישיר.
אלבטרוס הייתה אחת החברות הראשונות, אם לא הראשונה בישראל שקמה כתוצאה מהצרכים העסקיים שנוצרו בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות האלו.
מכאן, שצילום אווירי זה עסק ותיק הקיים הרבה לפני שמישהו בכלל חשב על הרעיון הטכנולוגי שנקרא רחפן. מזה 30 שנים אלבטרוס מספקת פתרונות צילום אווירי לשוק הטלוויזיה והקולנוע ומתעדת את הקמת הפרויקטים ההנדסיים הגדולים בארץ.
איך עושים את זה בלי רחפן אתם שואלים?
בצילום האווירי הקלאסי, ששולט בשוק הפקת הסרטים לטלוויזיה, לקולנוע ולמגזר העסקי, אנחנו משתמשים במסוק שאליו מחובר התקן מייצב לנשיאת מצלמה. יש מספר חברות שמייצרות התקנים כאלו, ורובן משתמשות במערכות ג'יירו לייצוב.
את אותם ההתקנים ניתן לחבר בצד המסוק או בחלקו הקדמי. מערכות הג'ירו הפשוטות דורשות הפעלה ידנית של הצלם בעוד המערכות המתקדמות מאפשרות שליטה מתא הנוסעים במסוק באמצעות פאנל שליטה ובקרה.
לאלבטרוס קיימת מערכת ג'ירוסקופית ידנית. עם זאת, לאורך השנים ביצענו מספר ימי צילום מרוכזים של נופי ישראל עם מערכות צילום וייצוב מהמתקדמות בעולם, כך שברשותינו חומרי ארכיון ייחודיים ואיכותיים שלא ניתן לצלם בשגרה.
בעוד שמהפכת הרחפנים הביאה פתרון מצויין לתיעוד וידאו שגרתי, הצלע השניה של עולם הצילום קצת נזנחה הצידה – וזה צילום הסטילס. אין מה לעשות, צילום סטילס טוב דורש צלם מיומן עם עין טובה, מיומנות וניסיון וכמובן ציוד צילום מקצועי. מפעיל רחפן לא יכול להחליף צלם מיומן בעוד שרחפן לא יכול להחליף מצלמה מקצועית ואיכותית עם סט עדשות טוב.
צלם אוויר מיומן יודע לתת תוצאות מרהיבות ממסוק וממטוס קל, תוצאות שפשוט לא ניתן להגיע אליהן עם רחפן. וכך נוצר בשוק מצב מוזר שנובע פשוט מחוסר ידע, שלקוחות מעדיפים במודע צלם בינוני, עם מצלמה לא מקצועית על פני צלם מיומן עם ציוד מקצועי.
נוטים לחשוב שאנחנו נגד רחפנים… אך למעשה יש לנו מערך שלם שכולל בתוכו מספר רחפנים ומפעילי רחפן וצלמים.
יחד עם זאת, חשוב שכלקוחות תבינו מה הצרכים שלכם ומתוך כך מה הפתרונות הטובים ביותר עבורכם.
שנים של ניסיון הביאו אותנו למסקנה כי אין פה טוב יותר או טוב פחות (כשאנחנו מתייחסים למשוואה של רחפן מול מסוק). כי כשאתם צריכים צילום אווירי, הדבר החשוב ביותר הוא לאפיין את הצרכים שלכם באופן מדויק, אלו לבד יאפשרו לנו לקבוע מה הפתרון המושלם עבורכם מבחינת תפעול, תקציב ותוצר סופי- רחפן או מסוק.